Bank Spółdzielczy w Wodzisławiu informuje, że od dnia 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe, w tym w szczególności banki, mają obowiązek sprawdzania, czy PESEL klienta nie jest zastrzeżony ( Ustawa z 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia skutków kradzieży tożsamości).
W przypadku gdy Klient dokona zastrzeżenia swojego numeru PESEL, nie będzie można za jego pomocą wziąć kredytu, kupić czegoś na raty, wnioskować o duplikat karty SIM czy załatwić niektórych spraw u notariusza. Zastrzeżenie numeru PESEL zabezpieczy Klienta przed jego nieuprawnionym użyciem.
Pomimo zastrzeżenia numeru PESEL Klient nadal może z niego korzystać, w tym załatwiać sprawy w urzędach, u lekarza, w aptece.
Numer PESEL można zastrzec:
-w aplikacji mObywatel;
-w serwisie gov.pl;
-za pomocą profilu zaufanego w urzędzie gminy.
W każdym momencie można cofnąć zastrzeżenie, czego można dokonać za pomocą sposobów w jaki zastrzeżono PESEL.
Bank będzie sprawdzał, czy PESEL Klienta jest zastrzeżony w następujących sytuacjach:
-przy zawieraniu nowej umowy rachunku oszczędnościowego i rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego;
-przy zawieraniu nowej umowy kredytu lub pożyczki;
-przy zmianie warunków umowy, których skutkiem jest zwiększenie zadłużenia;
-kiedy Klient będzie wypłacać w placówce gotówkę w kwocie przekraczającej wysokość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego przez rząd (nie dotyczy wypłat gotówki z bankomatów).
W związku z powyższym w przypadku chęci dokonania powyższych czynności w banku, Klient musi dokonać cofnięcia zastrzeżenia.